Hvad laver vi
Dagplejen Marieh?nen har sunde b?rn med r?de kinder og snavsede fingre. B?rn, der har glæden ved at gå på opdagelse i naturen.

M√¶lkeb√łtter der er gule - og m√¶lkeb√łtter der forandrer sig til sjove pustekugler. Svampe p√• en r√•dden tr√¶stub, uglegylp, modne bromb√¶r, blanke kastanjer og sm√•dyr eller et r√•dyr. Her findes alt, og √•ret rundt er naturen fyldt med oplevelser i barneh√łjde. Naturen byder os altid velkommen med masser af frisk luft, liv, sp√¶nding og sansem√¶ttende oplevelser og masser af plads til at lege, unders√łge, eksperimentere, l√¶re og r√łre. Verdens st√łrste legeplads og verdens st√łrste ‚ÄĚklassev√¶relse‚ÄĚ.

Det er vigtigt at komme ud, fordi b√łrns naturoplevelser forebygger livsstilssygdomme. B√•de hos naturen og hos b√łrnene. Ophold i naturen giver glade, sunde og kloge b√łrn, der vokser op som ansvarsfulde beskyttere og benyttere af naturen. De meget konkrete oplevelser er med til at skabe forst√•else, n√¶rhed, empati og samh√łrighed med naturen. Vores b√łrn skal kl√¶des p√•, s√• de i fremtiden kan tr√¶ffe gode, kloge og rigtige beslutninger omkring vores livsgrundlag, s√• vi f√•r en rig og mangfoldig natur, et rent og sundt milj√ł og en b√¶redygtig verden.

Vi ved, at b√łrn i dag kommer mindre end halvt s√• meget i naturen, som deres bedstefor√¶ldre gjorde. Derfor vil jeg gerne have mange naturoplevelser ind i min dagpleje. Udeb√łrn er sunde b√łrn. Masser af unders√łgelser viser, at b√łrn udvikler sig bedre fysisk, mentalt og socialt i naturen. Det er klart, at naturens positive p√•virkning starter tidligt. Kroppen og hjernen udvikles med rivende hast i de f√łrste tre leve√•r, og det lille barn har stor gavn af de stimuli naturen kan give. Ingen indend√łrs redskaber kan erstatte de kropslige udfordringer og sanseoplevelser uderummet byder p√•.


Idræt, leg, bevægelse
Nysgerrighed skaber bev√¶gelse ‚Äď bev√¶gelse skaber l√¶ring ‚Äď l√¶ring skaber bev√¶gelse!
Alle b√łrn er f√łdt nysgerrige og det er de voksne omkring barnet, der skal s√łrge for at denne nysgerrighed stimuleres og bevares.

Bev√¶gelse og kropslig aktivitet har betydning for b√łrns trivsel, l√¶ring og udvikling. Ved at give b√łrnene mulighed for at bruge kroppen gennem leg, bev√¶gelse og motion, kan jeg v√¶re med til at udvikle aktive b√łrn med god motorik og kropsbevidsthed, h√łjt selvv√¶rd, gode sociale kompetencer og gode indl√¶ringsevner.

Det handler om, at jeg kan give barnet erfaringer med at v√¶re i samspil med andre b√łrn og voksne p√• en legende m√•de, der er afstemt efter barnets udviklingsniveau. Barnet gives hermed nye oplevelser af egen krop samt f√¶llesskab med andre .

Senere i livet kan deltagelse i idr√¶t have en inkluderende effekt i forhold til at indg√• i det sociale f√¶llesskab. Det kan v√¶re deltagelsen i aktiviteter, der er afg√łrende for, om et barn er med eller udenfor f√¶llesskabet. For nogle b√łrn kan idr√¶t og bev√¶gelse netop v√¶re den arena, hvor de f√•r mulighed for at udvikle nye kompetencer og opleve, at de lykkes og kan bidrage til f√¶llesskabet.


Denne hjemmeside er lavet i samarbejde med min gode ven Mick. Du kan finde hans hjemmeside her

Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.